Techniek is het halve werk

Je komt terug van een prachtige reis en dan begint
het met selecteren van foto’s. Vervolgens zie je dat
je dé foto van die beroemde markt er niet tussen zit.
De belichting is overbelicht, de mensen op de foto
bewegen te veel, de foto’s zijn onscherp of de compositie
is dermate slecht dat je zoveel moet snijden totdat je een
close-up hebt dat je de foto eigenlijk niet meer wilt gebruiken.

Je weet wel wat sluitertijd, diafragma en ISO-waarden
is en hoe je dit moet gebruiken. Je kunt iemand anders
nog uitleggen hoe hij het moet gebruiken maar soms kom
je in situaties waarbij de omstandigheden zo snel veranderen
dat je snel moet handelen om het onderwerp vast te kunnen
leggen en dan lukt het niet om de instelling goed te krijgen.

Elke keer als ik ergens kom, denk ik in camera-instellingen

Het werkt hetzelfde als met autorijden. Toen je net jouw
rijbewijs haalde kon je wel rijden maar concentreerde je
vooral op wat je had geleerd en dat was de basis.
Schakelen, gasgeven, om je heen kijken en zorgen dat je
op de rijbaan bleef rijden. Maar als er dan een onverwachte
situatie zou komen zouden je hersenen wellicht een black-out
krijgen omdat je nog te veel met de basis bezig bent.
Inmiddels ben je een jaar verder en rijd je probleemloos
van punt A naar B. Dit geldt precies hetzelfde voor fotografie.

Je maakt de techniek eigen. Elke keer als ik ergens kom
denk ik in camera-instellingen. Alleen weten hoe de
techniek werkt is niet voldoende. Net als autorijden en je
veter strikken moet je de techniek kunnen dromen. Als je
echt alles uit jouw camera wilt halen moet je jezelf blijven
verdiepen in de wereld van fotografie. Hoe meer “moeilijke”
topics je leest over fotografie hoe sneller je de basis zult
begrijpen en sneller kunt anticiperen op die ene situatie
die een foto waard is.

 “Maak zo min mogelijk foto’s

Door het digitale tijdperk zijn we ook wel een beetje lui
geworden. We hebben een geheugenkaart van 32GB in
onze camera gestopt en schieten voor een moment
misschien wel 100 foto’s hopende dat die ene perfecte foto
er wel tussen zit. Leer jezelf niet alleen daarom aan om juist
zo min mogelijk foto’s te maken maar ook zodat je jezelf
blijft trainen om zo snel mogelijk de juiste instellingen weet te vinden.

Deze tip is niet voor niks want je bent niet de eerste
die een camera heeft gekocht en tot op de dag van
vandaag de cameramodus op automatisch heeft staan.
Ik wil jou graag naar een hoger level brengen in de
techniek van fotografie.

Voorbeeld
In 2013 moest ik voor een fashionshoot naar Marrakesh en
in mijn vrijetijd ben ik op pad gegaan en liep ik over de bekende
Souks markt. Gewapend met mijn camera, geen klein onopvallend
dingetje, fotografeerde ik het dagelijkse en probeerde in zo min
mogelijk toeristen in mijn kader toe te laten. Ik merkte al snel dat
veel inwoners niet heel erg gecharmeerd waren van mijn camera
en al snel schermde zij het gezicht af met hun handen. Dat was dus
heel vervelend want elke keer als ik mijn camera omhoog hees, hezen
zij hun handen gelijk op.

Ik bedacht een plan en dat was om te doen alsof ik van een bepaalt
onderwerp een foto zou maken. Vervolgens met camera tegen mijn
hoofd geklampt door beweeg naar het daadwerkelijke onderwerp en
op het juiste moment de foto te maken.

Dat betekend dat je al van tevoren weet wat je onderwerp is en wat
jouw camera-instellingen moeten zijn zodat je alleen nog maar bezig
hoeft te zijn met compositie en in dit geval een beetje acteerwerk.

De foto hieronder is het resultaat waar ik zo blij mee ben dat hij op groot formaat in mijn woonkamer hangt.

Workshop Fotografie, Techniek is het halve werk!, overal waar ik kom denk ik in camera-instellingen

Fietsenmaker in Marrakesh

Hier kunt u de inhoud creëren die zal worden gebruikt binnen de module.